‘’Het is een drama’’, dat zei Kaat Mossel-eigenaar Ron Hirt over de situatie waarin horeca zich momenteel bevindt. De directeur van het bekende Rotterdamse restaurant heeft de helft van zijn personeel moeten ontslaan vanwege de coronacrisis. Hij deed donderdagmiddag zijn verhaal in de Lunchbreak van Recht uit Rotterdam.
‘’Het is een ingreep die moet. We hebben echt veel personeel maar er is geen werk. Prachtig dat de NOW-regeling er is, maar je gaat het gewoon niet redden’’, zei hij bij RUR. Het ontslagmoment werd tot het laatste moment uigesteld. ‘’Je leeft steeds van persconferentie naar persconferentie en je denkt steeds: we mogen misschien weer wat meer. Na de laatste persconferentie hebben we de knoop toch moeten doorhakken’’, aldus Hirt.
De horecaondernemer wilde nog kijken of hij zijn personeel tijdelijk ergens anders kon stallen, maar door de volledige lockdown bleek die reddingspoging onmogelijk.
Het is volgens Hirt frustrerend dat de horecasector al maandenlang dicht zit maar de pandemie tegelijkertijd nog niet onder controle is. Toch is het volgens hem beter dat er nu hardere maatregelen genomen zijn, hij doelt daarmee op de volledige sluiting van de niet-essentiële detailhandel.
Hirt is ervan overtuigd dat het een keer goed gaat komen. ‘’Dat vaccin gaat er een keer komen. Maar als het nog lang duurt wordt het moeilijk. Daarom moesten we nu schakelen.’’
In februari van dit jaar werd Kaat Mossel al de dupe van een grote brand. Eind juni kon het restaurant aan de Admiraliteitskade weer open na een grondige verbouwing, maar dat bleek door de volgende horecasluiting maar voor even te zijn.